Friday, March 25, 2011

sesudah Tsunami di Jepun

Tsunami in Japan mmg sgt teruk kan ? takut jek satu dunia since it involve the nuclear thingy and so on. so dah dua minggu tsunami berlalu, so what's next ? here are few things i read here and there :

SEKUMPULAN ikan sardin dilihat berenang berhampiran persisiran pantai Acapulco, Mexico.






memang mcm minyak tumpah ! seriau jek tengok. subhanallah .

for all that we know the destruction was massive. kan ? tapi memang orang jepun nih rajin lah weh. tak ada nak lengah lengah masa nak sedih sedih lama lama semua. kenapa ? sebab they rebuilt their road within 6 days saja !


dasat kan ? rajin jugak dorang nih walaupun gilaa kejam dgn dolphin n whale. hehhh.

pasal radiation tuh plak macam makin teruk jek. takut jek dengar berita berita semua. here are some :


Ancaman bahan radioaktif berpunca daripada pelepasan radiasi di loji nuklear Fukushima semakin naik selepas tahapnya meningkat di Saitama, bandar bersebelahan Tokyo selain dikesan di beberapa negeri Amerika Syarikat dan juga Eropah. 

Di Saitama, tahap radiasi dikesan lebih tinggi dalam sistem pembersihan air di daerah Kawaguchi, dan tidak selamat untuk kanak-kanak.

Selain itu, pencemaran radiasi juga dikesan di tiga lagi negeri Amerika iaitu Colorado, Oregon dan Hawaii tetapi pihak berkuasa menegaskan ia dalam kadar yang kecil dan membahayakan keselamatan awam. 
Washington dan California juga melaporkan pencemaran berkenaan. 
Di Vienna, radiasi juga dilaporkan sudah tiba di Iceland dan dijangka sampai ke Perancis dan negara Eropah lain tidak lama lagi. 

Lebih 20 orang cedera dalam operasi untuk menyejukkan reaktor nuklear Fukushima. 
Laporan menyatakan, radiasi sudah menyerap masuk produk tenusu termasuk susu mentah, air laut dan 11 jenis sayur termasuk brokoli yang ditanam dekat lokasi berkenaan. 


okay. so pasal radiation dah sudah. next pasal gempa bumi yg baru jadik semalam dan tgh hari tadi ( 25/3/2011) dekat Myanmar n Thailand. makin dekat dgn Malaysia dah nih.

Sekurang-kurangnya 50 maut dan berpuluh lagi dilaporkan cedera akibat runtuhan bangunan selepas berlaku gempa bumi kuat berhampiran sempadan Myanmar-Thai.Gegaran gempa berukuran 6.8 magnitud.

terasa takut. dalam paper ada cakap pasal kiamat on 2012. but as a Muslim, DO NOT BELIEVE in that okay ! never ! hanya Allah yang tahu kiamat tu bila. dan ia datang tanpa diduga. so let's just pray. minta dijauhkan malapetaka. dijauhkan dari bencana. dijauhkan azab seksa. amin. let's just pray :) 


No comments:

Post a Comment